CamNews

ព័ត៌មានជាតិ 

ស្បែកជើង ជំនាន់ពេជ្ឈឃាដប៉ុលពត

ស្បែក​ជើង​ដែល​ធ្វើ​ពី​កង់​ឡាន​ត្រូវ​បា​ន​គេ​ទទួល​ស្គាល់ថា​ជាស្បែកជើង​កើត​ចេញ​ពី​គំនិត​ថ្មីមួយ ដែល​លើក​កម្ពស់​ការ​កែច្នៃ​កាកសំណល់​ឡើង​វិញ។ ក៏ប៉ុន្តែនៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា ដែល​ត្រូវ​បាន​គ្របដណ្តប់ដោយ​ស្រមោល​អន្តកាល​នៃរបបប្រល័យ​ពូជសាសន៍ប៉ុល ពត ដែល​កាន់​លទ្ធិម៉ៅជ្រុលនិយម ស្បែក​ជើង​នេះ​តំណាង​ឲ្យ​តថភាព​មួយ​ដែល​ខុស​ដាច់​ពី​គំនិត​ថ្មៃ ពោល​គឺជា​និម្មិតសញ្ញា​នៃ​អំណាច​ដ៏មានឥទ្ធិពល​របស់​កម្មាភិបាល​ខ្មែរ​ក្រហម និង​ការ​ចងចាំ​ដ៏​ខ្លោច​ផ្សារបស់​ប្រជាជនខ្មែរ។

នៅ​ថ្ងៃទី ១៧ ខែមេសា ឆ្នាំ ១៩៧៥ កងកម្លាំង​ទ័ព​ខ្មែរក្រហម​បាន​ចូល​មក​កាន់កាប់ទីក្រុង​ភ្នំពេញ ហើយ​ជម្លាសប្រជាជន​ទៅ​កាន់ទីជនបទ។ នេះ​គឺ​ជា​ការ​ចាប់​ផ្តើម​នៃ​របប​ដ៏​ឃោរឃៅ​មួយ​ដែល​បាន​ឆក់​យក​ជីវិត​ប្រជាជន​ស្លូតត្រង់​រាប់​មិន​អស់។ ពួក​គេ​បាន​ស្លាប់ដោយ​សារ​តែបាន​បាញសម្លាប់ដោយ​គ្រាប់​កាំភ្លើង វាយត្បូងចប ឬក៏​ត្រូវ​បាន​ស្លាប់​ដោយ​សារ​តែ​ការ​បង្ខំ​ឲ្យ​ធ្វើ​ពលកម្ម​ហួស​ប្រមាណ និង​ភាព​អត់ឃ្លាន។

យុវជន កា ស៊ុនបូណាត ដែលនៅ​ពេល​នោះ​ជា​និស្សិតពេទ្យ​វ័យ ២១ ឆ្នាំ ត្រូវ​បាន​បង្ខំ​ឲ្យ​ចាកចេញ​ពីក្រុងភ្នំពេញ​ជាមួយ​នឹង​គ្រួសារ​ទៅ​កាន់​ខេត្ត​កំពង់ចាម។


ក្នុង​នាម​ជា​យុវជន​ពេញ​កម្លាំង ស៊ុនបូណាត​ ត្រូវ​បាន​គេ​បង្ខំឲ្យ​ធ្វើ​ការ​ជាទម្ងន់​នៅ​វាលស្រែ​របស់​ «សហករណ៍»។ ជើង​របស់​គេ​ពោរពេញ​ទៅដោយ​ស្នាមមុតជាំ និង​ដំបៅ ដោយ​សារ​តែ​មិន​មាន​ស្បែកជើង​ពាក់។ ស្បែកជើង​ដែល​គេ​ពាក់យក​មក​ពី​ភ្នំពេញ ត្រូវ​បាន​ប្តូរ​ជា​ម្ហូបអាហារ នៅ​ពេល​ដែល​ស្បៀង​របស់​គ្រួសារ​គេ​បាន​ថយចុះ។

គ្មាន​ថ្ងៃណាមួយ​ដែលស៊ុនបូណាត មិន​បន់ស្រន់ចង់បាន​នូវ​ស្បែកជើងសង្រែក ធ្វើ​ឡើង​ពី​កង់ឡានដូច​របស់​កម្មភិបាល​ខ្មែរក្រហម ដែលតែងតែដាក់​បញ្ជា​ឲ្យ​គេ​ធ្វើ​ការ​នោះ​ឡើយ។ នៅពេល​នោះ ស្បែកជើង​កងឡាន គឺជា​និម្មិតរូប​នៃ​អំណាច​របស់​កម្មភិបាល​កម្ពុជា​ប្រជាធិបតេយ្យ ជា​មួយ​ខោអាវ​ខ្មៅក្រិប កន្សែង​ក្រមា​បង់ក និង​ស្លាបប៉ាកការ​នៅ​ក្នុង​ហោប៉ៅ។

លោក កា ស៊ុនបូណាត ដែល​សព្វថ្ងៃជា​វេជ្ជបណ្ឌិត​ចិត្តសាស្រ្ត​ចូលនិវត្តន៍ និង​អ្នក​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​ពី​របបខ្មែរ​ក្រហម​មួយរូប​បាន​ថ្លែងថា៖​«ស្បែកជើង​កង់ឡាន​ពិត​ជាមាន​តម្លៃដ៏​មិនគួរ​ឲ្យ​ជឿនៅ​ពេល​នោះ។ ជាការ​ពិត​ណាស់ ស្បែក​ជើង​ការពារ​ជើង​យើង​ពី​បន្លា និង​ថ្មគ្រួស តែ​នៅសម័យ​នោះ ស្បែក​ជើង​នេះក៏ផ្តល់​អំណាច​មក​ឲ្យ​អ្នក​ពាក់​ផងដែរ»។

លោកបន្ថែមថា៖​«នៅកន្លែង​ដែល​ខ្ញុំ​រស់​នៅ មាន​តែកម្មាភិបាល និង​ប្រជាជន​ចាស់​មួយ​ចំនួន​តែប៉ុណ្ណោះដែលមាន​ស្បែកជើង​កង់​ឡាន​ពាក់»។
នៅ​ពេល​ដែល​ លោក ស៊ុនបូណាត បាន​លឺ​ពីបុរសកម្ពុជា​វ័យ​ក្មេង​ម្នាក់​ដែល​ប្រកប​របរលក់​ស្បែក​ជើង​កង់​ឡាន​នៅ​ភ្នំពេញ លោក​មាន​សេចក្តី​កម្រើក​ចិត្ត​ចង់​ទៅ​ទិញ​វា​ជា​ខ្លាំង។ លោក​មិន​អាចមាន​វា​ពាក់​បាន​កាល​សម័យ​នៅ​ក្មេង ដូច្នេះ​ហើយ​លោក​ចង់​បាន​វា​នៅ​ពេល​នេះ។

កាល​ពី​ឆ្នាំទៅ លោក រឿម ភារី វ័យ ២៨ ឆ្នាំ បាន​លាឈប់​ពី​អាជីព​ជា​អ្នក​សារព័ត៌មាន​ឲ្យ​ស្ថាប័ន​សារព័ត៌មាន​ក្នុង​ស្រុកមួយ ដើម្បី​ចាប់​ផ្តើម​ជំនួញ​លក់​ស្បែកជើង។ លោក​បាន​រកឃើញ​សិប្បករម្នាក់​នៅ​ខេត្ត​តាកែវ ដែល​មាន​ជំនាញ​ធ្វើ​ស្បែកជើង​នេះដូច​បេះបិទ​ទៅ​នឹង​ស្បែកជើង​សម័យ​ខ្មែរក្រហម។ ក៏ប៉ុន្តែ ដោយ​សារ​តែជា​ក្មេង​ជំនាន់​ក្រោយ​ដែល​កើត​នៅ​អំលុង​ឆ្នាំ ៩០ លោកភារី​មិន​បាន​ដឹង​ពី​តម្លៃ​ប្រវត្តិសាស្រ្ត​របស់​ស្បែកជើងទាំង​នេះ​ឡើយ​នៅពេល​លក់​​ដំបូង។

លោក​និយាយ​ថា៖ «ខ្ញុំ​បាន​គិត​ថា​ វា​គឺជា​គំនិត​រកស៊ី​មួយ​ដ៏​ល្អ ព្រោះ​ស្បែក​ជើង​នេះ​ធ្វើ​ឡើង​ដោយ​ប្រជាជនកម្ពុជា និង​ល្អ​សម្រាប់​បរិស្ថាន។ ប៉ុន្តែ ដល់​ពេល​មាន​គេ​មក​ទិញ គឺ​ដោយសារ​តែ​ពួក​គេ​នឹង​ស្រណោះ​ទៅ​ដល់​របបខ្មែរ​ក្រហម​ទៅវិញ។ អ្នក​ទិញ​ដែល​ជា​ជន​រស់រាន​ពី​របបខ្មែរ​ក្រហម​ប្រាប់​ខ្ញុំថា ស្បែកជើងកង់ឡាន​នេះ​ធ្វើ​ឲ្យ​ពួក​គាត់​នឹកដល់​អនុស្សារីយ៍សម័យ​ខ្មែរ​ក្រហម ហើយ​ខ្ញុំ​ក៏ចាប់​យក​វា​ជា​គោលគំនិត​នៃការធ្វើជំនួញ​តែម្តងទៅ​»។

ក៏ប៉ុន្តែ​ មិន​មែន​សុទ្ធតែ​គ្រប់​គ្នា​ពេញចិត្ត​នឹង​ស្បែក​ជើង​នេះ​នោះទេ។ នៅ​ពេល​ដែលលោក ភារី​បាន​ចាប់​ផ្តើម​លក់វា​តាម​អនឡាញ មនុស្ស​ជា​ច្រើន​បាន​បញ្ចេញ​កំហឹង​មក​លើ​ការ​លក់​ស្បែកជើង​នេះ ដោយ​សារ​តែវា​បាន​រំលឹក​ពួក​គាត់​ពីសាច់ញាតិបងប្អូន និង​មិត្ត​ភក្តិ​របស់​ពួកគាត់​ដែល​បាន​បាត់បង់ជីវិត​ដោយ​សារ​តែ​ការ​បង្ខំ​ឲ្យ​ធ្វើការហួសកម្លាំង ភាព​អត់ឃ្លាន ជម្ងឺ និង​ការ​សម្លាប់រង្គាល។

លោក សំបូរ ម៉ាណារ៉ា ជា​ប្រវត្ថិវិទូ​ដ៏លេចធ្លោរ​មួយ​រូប​នៅ​កម្ពុជា បាន​ឲ្យដឹង​ថា ស្បែកជើង​កង់​ឡាននៅ​កម្ពុជាគឺជា​ឥទ្ធិពលចេញ​ពី​ស្បែកជើង​ដិបលូប របស់​ពួក​ទាហាន​វៀតកុង ដែល​យោធា​អាមេរិក​និយមហៅថា «ស្បែកជើង​ហូជីមិញ»។

«ស្បែក​ជើង​ធ្វើ​ពី​កង់រថយន្ត​គឺជា​និម្មិតរូបនៃ​របបកុម្មុយនីស្ត ចេញ​មក​ពី​គោល​គំនិតថា អ្វីទាំងអស់គួរ​តែ​មាន​ភាព​សាមញ្ញ និង​មិន​បង្ហាញ​ពីវណ្ណៈ»។

ក្រោម​របប​ខ្មែរ​ក្រហម វា​មិន​មែនជា​រឿង​ចម្លែក​នោះទេចំពោះ​ការ​ឃើញរថយន្តដែល​គេ​បោះ​បង់ចោល បាត់​អស់​កង់កៅស៊ូ និង​ម៉ាស៊ីន។ កង់រថយន្ត​ត្រូវ​បាន​គេ​កែច្នៃ​ឲ្យ​ទៅ​ជា​ស្បែក​ជើងសង្រែក ខណៈម៉ាស៊ីន​ត្រូវ​បាន​គេ​រំលាយ និង​ចាក់ធ្វើ​ជាវត្ថុ​ប្រើប្រាស់​ផ្សេងៗ មាន​ស្លាបព្រា​ឬចាន​ជាដើម។ លោក​ម៉ាណារ៉ា​ហៅការ​ធ្វើ​បែបនេះថាជា «ការប្រឆាំង​នឹងមូលធននិយម និង​វិវាទវណ្ណៈ»។

លោកបន្តថា៖ «វា​គឺជា​រឿង​មួយ​ចម្លែក​ដែរ ដែល​ស្បែកជើង​នេះ​បាន​ក្លាយ​ទៅ​ជា​និន្នាការ​មួយ​ដែល​បែងចែក​វណ្ណៈ​នៅ​ក្នុង​សម័យ​ខ្មែរ​ក្រហម»។
កាល​នៅ​ជាយុវជន​ដែល​បាន​ឆ្លងកាត់​របប​ខ្មែរ​ក្រហម លោក សំបូរ ម៉ាណារ៉ាខ្លួន​ឯង​ក៏ធ្លាប់​បាន​ទទួល​ស្បែក​ជើង​កង់​ឡាន​មួយ​គូ​នៅ​ពេល​ដែល​លោក​កំពុង​តែ​រស់​នៅ​និង​ធ្វើការ​នៅ​ក្នុង​កងចល័ត​មួយនៅ​ខេត្ត​បាត់ដំបង។ លោក​និយាយ​ថា កាលនោះ លោក​បាន​ពាក់ថាដោយ​មោទនភាព។

លោកថ្លែងថា៖ ​​«មនុស្សវ័យក្មេង​បាន​ស្បែកជើង​ទាំង​នេះ​មាន​ន័យ​ថា យើង​បាន​ចូល​រួម​ចំណែក​ជាមួយនឹង​អង្គការ និង​ការ​ធ្វើ​បដិវត្តន៍។ ខ្ញុំ​ពាក់ស្បែក​ជើង​តែ​នៅក្នុង​ពិធីធំៗ ដូចជា​ខួប​នៃ​ជ័យជម្នះ​លើ​របបលន នល់ តែ​ប៉ុណ្ណោះ»។
លោក​បន្តថា៖ «ទោះជាយ៉ាងណា មនុស្ស​ជា​ច្រើន​សុខចិត្តដូរស្បែក​ជើង​ជាមួយ​នឹង​អាហារឬថ្នាំពេទ្យ។ និយាយរួមទៅ ស្បែក​ជើង​ដែល​ធ្វើ​ពី​សំបកកង់ឡាន​នេះ វា​ថ្លៃជាង​ឡាន​ទាំង​មូល​ទៅ​ទៀត​នៅ​សម័យនោះ»។


លោកភារី ដែល​ជា​អ្នក​លក់ស្បែកជើង​កង់ឡានបាន​និយាយថា លោក​ចង់​ដាក់​តាំង​និងលក់ស្បែកជើងរបស់​លោក​នៅ​សារមន្ទីរប្រល័យពូជសាសន៍មាន ទូលស្លែង និង​ជើងឯកជាដើម។ ឯចំណែក​លោក ស៊ុនបូណាតវិញ លោកថ្លែងថា លោក​ចង់​ធ្វើ​ស្បែកជើងនេះ​ឲ្យ​បាន​ច្រើនដើម្បី​ឲ្យ​ក្មេងជំនាន់ក្រោយពាក់។

លោក​និយាយថា៖​ «ខ្ញុំ​ចង់​ឲ្យ​ក្មេងសម័យនេះស្គាល់​ពីរសជាតិពីជីវិត​ឪពុកម្តាយ ឬជីដូនជីតា​របស់​ពួក​គេ​នៅ​សម័យខ្មែរក្រហម។ ពិត​ណាស់ វា​គ្រាន់​តែ​ជា​ស្បែកជើង តែ​វា​ជា​ស្បែក​ជើង​ដែល​មាន​ប្រវត្ថិសាស្រ្ត» ៕


ប្រភព ៖ khmertimes 


Tags: Local news Social news